zaterdag 21 januari 2012

love, peace and happinez

Ubud..we zijn er nu een paar dagen en vragen iedere morgen aan de manager of we er nog 1 nachtje mogen blijven. Vinden we het hier zo leuk? Nou nee eigenlijk niet.. Omdat we op Koh Chang ver weg zaten van de buitenwereld leek het ons hier handig om convinient close to the main attractions te zitten. Dus daar hebben we ons hotel op uitgekozen. Nou en als onze reisgids close zegt... we zitten er bovenop... Je struikelt hier werkelijk waar over de winkeltjes, de kunstgalerieën, yogacursuslokaaltjes en massagesalons. Het lijkt hier op Khao san road, het backpackers gebied van Bangkok alleen dan upperclass en overgoten met een bewust ' Happinez' sausje. En echt we zien heel veel mooie dingen, prachtige beelden in brons, de mooiste verscholen tempeltjes, tuinen met bloemen je kunt je amper voorstellen hoe mooi... En met zoveel zorg en aandacht. Alle godenbeelden worden voorzien van kleine offermandjes en versierd met bloemen. We zien entrees van winkeltjes met kleine vijvers met goudvissen.. maar het is teveel. Teveel winkels met je-noemt-het-maar-en-ze-hebben-het.. Tonnen kleding, houtsnijwerk.. altijd al een penisflessenopener willen hebben? sla hier je slag.. in Parijs een sleutelhanger van de Eiffeltoren vergeten te kopen? Jawel hier voor a very good price! We vinden het moeilijk om de mooie dingen te blijven zien als we om de 2 minuten worden gevraagd voor een massage of taxi..

Waarom vragen ze dan iedere ochtend of ze nog een nachtje mogen blijven horen we jullie denken! Ziekenboeg is het antwoord. Eerst was Sterre ver-reist. Overgeven en diarree, de volgende dag wat bibberig. Maar veel slapen en toast met witte rijst deed wonderen. Toen had ik problemen met mijn oor. Al een paar dagen had ik het gevoel water in mijn oor te hebben maar nu hoorde ik ineens niets meer. Handig om de taxi-massage mensen te negeren. Lastig als je man en kinderen wilt blijven verstaan. Dus achterop de brommer naar de privekliniek. Ik zal jullie de gore details besparen maar ik hoor weer prima! En net toen we dapper een fietstrip hadden geboekt ging Loes een nacht overgeven. Die had waarschijnlijk teveel zwembadwater binnen gekregen. (ons zeemeerminnetje, als eerste erin, als laatste eruit) En zo is de hotelmanager best blij met ons.. het kost wat extra handdoeken maar dan heb je ook wat!

Vandaag was dan ook de eerste dag dat we verder dan de winkelstraatjes zijn geweest. En meteen werd wel duidelijk waarom reisgidsen en collega reizigers zo lyrisch zijn over Ubud. Het dorp is omringd door de rijstvelden! Een grote groene zee met dobberende huisjes en palmbomen. Dit zijn de reibureausposters waar we nu live door heen lopen. In de regen... dat laat zo’n reisbureau dan weer niet zien.. maar het deert ons niets.. veel te blij dat we weer in actie zijn! Op de heenweg kopen we voor de meiden een regenjas –model galajurk- Bij de winkelstraatjes willen ze het liefst getild worden (teveel stoepen, teveel mensen die aan ze zitten) maar op het rijstveldpad rennen ze voor ons uit.. En dan zijn we ze kwijt!! Loes en Sterre in geen velden of wegen te bekennen... maar wat vliegt daar door de lucht.. Gelukkig! Het zijn mega-mindy en mega-toby met wapperende regenjasjes dus we zijn gered!!! Na een kilometer prachtige uitzichten komen we bij een organische boerderij annex restaurant waar we de hele middag lunchen. Het concept biologisch is hier in alle facetten doorgevoerd. Zelfs de rietjes zijn van bamboe! Complimenten in een land waar je schrikbarend veel afval maakt. (alleen al die plastic zakjes en waterflessen die wij elke dag weggooien...)

Leuke dingen:
-        Sterre die als professioneel reiziger NO! zegt tegen een sneaky taxi-chauffeur die haar een pamflet van een olifantentrip onder de neus houdt. Een lachsalvo van de omstanders levert het op.. ‘ik ben er echt zat van’ zegt ze.. (dat hadden we verteld, zeg maar 'no thank you', en als je geen zin meer hebt zeg je gewoon 'no')
-        Een restaurant heeft prachtige papier-mache ballon lampen in de bomen hangen en maakt dan ook reclame met ‘romantic garden restaurant’ Het eettentje ernaast maakt schaamteloos reclame met ‘romantic garden-view restaurant’
-        Loes die bij Niek op de schouder zit en complimenten krijgt van een taxi-mannetje.. ‘Oh you have nice taxi!’ roept ie naar Loes.
-        Sterre die ziet dat een Australisch meisje van 3 (!!!) zonder bandjes in het zwembad ploetert. Meteen wil ze het ook proberen, ze is per slot van rekening al 4! En natuurlijk zakt ze meteen onder water..trots komt ze weer boven (getild) ‘ik kan al onder water zwemmen!’
-        Loes die vraagt waar de Hema is!