woensdag 4 april 2012

Losing Face

Bangkok 3 april

Hoogste tijd voor een familie opknapbeurt!
Na 3 maanden zee, zon en chloor is een bezoek aan de kapper geen overbodige luxe. Niek is een maand geleden nog even geweest en zag er toen prima uit dus we gaan naar hetzelfde adresje op Khao-san road. In Nederland is naar de kapper een feest dus we hebben er zin in met z'n allen.
Ik wil mijn haar ook laten verven dus met z'n 4-en buigen we ons over de kaart met kwastjes chemische kleuren. De meiden zijn een stuk experimenteler dan ik zelf ben dus ik wijs nummer 788 aan.. een mooie warme bruine kleur.

Er zijn 3 kapsters en het is niet druk. De meiden willen lang haar tot op hun billen dus daar gaan alleen de puntjes vanaf. Niek gaat toch ook maar even weer 'nu we er toch zijn'. Met volle aandacht worden er puntjes afgeknipt en zijn bakkebaard bijgepunt. De tv wordt van de nieuwsberichten op 1 van de talloze soap-series gezet. Het is spannend! Zo spannend dat tot verbazing van Niek zijn andere bakkebaard er rits rats afgeschoren wordt!! Oeps (op z'n thais) 'Zal ik die andere dan ook maar...?'
En zo heeft Niek na jaren een koppie zonder bakkebaarden..

Ik wordt onder handen genomen door een lange slanke schone. Met een wel heel stevige grip worden mijn haren gewassen. En als ze begint te praten.. toch wel een paar octaven lager.. weet ik het zeker. Ze is een lady-boy. Je ziet het veel in de Thaise steden. Prachtige vrouwen waarvan je toch nooit helemaal zeker weet of het m/v is. Hoe en wat hun status precies is in deze cultuur? Ik zou het niet weten. Ze is wat onzeker al probeert ze dat wel te camoufleren door een ik-ben-een-ervaren-kapster-houding aan te nemen. Omdat dit mijn vrije dag Bangkok is gaat Niek met de meiden vast weg. Ik nestel mij met prut in het haar en Engelse roddelblaadjes. Na een half uur begint mijn hoofdhuid toch wat zeer te doen. De ladyboy is een andere klant aan het knippen. En het zal wel op commissie-basis gaan maar als ik aan een vd andere kapsters vraag of ze mijn haar wil wassen snerpt ladyboy dat ik maar even moet wachten (in het thais maar soms snap je precies wat ze zeggen). Na 5 minuten vind ik wel goed en loop zelf naar de wasbakken. De hint is duidelijk..
Als mijn haar voor de 6e keer wordt gewassen.. wordt mij ook wat duidelijk!
Terug in de kappersstoel en voor de spiegel houdt iedereen zijn adem in...
De 3 kapsters om mijn mening...
En ik?
Na 20 jaar henna ben ik toch echt wel wat kleur op mijn hoofd gewend maar dit soort brandweerrood is nieuw!! De meiden zouden het prachtig vinden!

'Het moet maar opnieuw..' begint 1 van de kapsters te zeggen.. Ja daar ben ik het wel mee eens! Ladyboy is in haar eer aangetast. Met alle mannelijke hormonen die ze nog in zich heeft worden mijn haren opnieuw geföhnd en in de verf gezet.. De sfeer is om te snijden. Gezichtsverlies is hier 1 van de ergste dingen die je kan overkomen.. Maar het is nu wel mijn gezicht waar we het over hebben! Ik maak het nog erger omdat ik weiger door hem geknipt te worden. Hij stuift de zaak uit.. ik zie hem niet meer terug..
De schade wordt beperkt gehouden.
En voor het eerst mis ik iets uit Nederland.. mijn eigen kapster!!